maandag 12 januari 2015

Heerlijke yoghurt


Zaterdag een keer aan de slag gegaan met het maken van plantaardige yoghurt .
Het stond al een eeuwigheid op het verlanglijstje, maar om een of andere reden kwam het er nooit eerder van.

Ik weet dat er tegenwoordig heerlijke vervangers zijn voor zuivel maar ik niet alleen zijn ze vaak prijzig , zelf maken maakt toch dat je de inhoud van je produkt beter in de hand hebt.

Nu als basis ben ik uitgegaan van het boek van Miyoko Shinner Artisan vegan cheese , maar ik zou mezelf niet zijn als ik niet aan het spelen ging met zulk een receptje.
Het boek schrijft ongezoeten of vanille sojamelk  en geweekte ongezouten cashews , maar ik wilde dus ook kijken of het met macademiamelk ging .
Ik heb drie batches gemaakt , waarvan 2 met macademiamelk van provamel en 1 met sojamelk van bio-time , 

De macademiamelk leverde tot nogtoe teleurstellende resultaten op , maar ik wil het in de toekomst nog wel eens opnieuw experimenteren  met probiotica of een plantaardige yoghurtstarter om te kijken of we beter kunnen scoren.
Het kan ook zijn dat de temperatuur me hier parten gespeeld heeft en dat het in een yoghurtmaker of droogoven beter gaat... ik hou jullie op de hoogte.

Het oorspronkelijke recept gaat uit van een volledige liter melk en 2/3 cup geweekte cashewnoten (ongebrand), maar ik wilde zelf liever in kleinere hoeveelheden werken en heb zelf een halve liter melk gebruikt .
Het afgewerkt produkt? Een heerlijk romige, lichtzure yoghurt die zo uit de pot te eten is zonder er wat bij te doen, maar uiteraard heerlijk is met wat zelfgemaakte fruitjam , agavesiroop , rietsuiker , vers fuit, op de muesli ........


HET RECEPT


1/2 liter sojadmelk natuur of ongezoeten
1/2 cup cashews die op voorhand geweekt zijn in water voor een uurtje of 2
2 eetlepels commerciƫle plantaardige yoghurt ( of zelfgemaakte van een vorige batch)
een keukenthermometer
handdoek
garde
blender
een kookpot
een glazen pot
optioneel een droogoven, yoghurtmaker of een oven die op heel erg lage temperatuur kan.



Bereiding

Giet het water van de geweekte cashews weg en spoel de noten af.
Doe de noten in de blender met een deel van de sojamelk en blend fijn
Dit mengsel voeg je samen met de rest van de sojamelk in je kookpot en verwarmt het op mediumtemperatuur .
OPGELET dit duurt niet lang want we zoeken naar een maximumtemperatuur tussen de 40 en de 45 graden celcius .
Wanneer je mengsel die temperatuur bereikt heeft , haal je de pot van het vuur en roert er met een garde 2 eetlepels plantaardige yoghurt door .
Giet over in een glazen pot waarrond je een handdoek draait en zet lekker weg bij de verwarming voor 4 tot 8 uren.

Wil je het allemaal wat precies hebben, dan kan je gebruik maken van je oven voorverwarmd op 40 graden, een yoghurtmachine, een droogoven of iets dergelijks.
Ik plaatste mijn potten op de schoorsteenmantel , bij de kachel, afgedekt en in een handdoek gewikkeld en liet ze daar het nachtje doorbrengen bij de restwarmte van de kachelpijp.

Et voila.... in de ochtend , genieten we van heerlijke romige yoghurt , die lichtzuur is van smaak.
Best plaats je daarna je yoghurt in de koelkast , waar je hem een dag of vijf kan bewaren.
Smakelijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten